De SEO basisregels op een rij

Je kent het ongetwijfeld: je hebt uren zitten zweten op een goede blog of tekst voor je website, maar het is niet terug te vinden in Google. Optimaliseer je teksten met enkele SEO basisregels.

1. Eén focus zoekwoord per pagina

Zorg ervoor dat je je pagina optimaliseert voor één zoekwoord en gebruik dit zoekwoord niet voor meerdere pagina’s.

2. Leesbaarheid tekst

De leesbaarheid van je tekst is het belangrijkste en behoort altijd je prioriteit te zijn. Immers: wanneer je tekst niet lekker leest, zal deze ook niet volledig en veel worden gelezen en gedeeld. Gooi je tekst niet vol met je zoekwoord, maar zet deze efficiënt in. Laat je zoekwoord in ieder geval naar voren komen in je paginatitel, inleiding en enkele tussenkoppen in de tekst. Gebruik synoniemen om veelvuldig gebruik van je zoekwoord te voorkomen.

3. SEO proof URL

De URL van een pagina is één van de belangrijkste punten waarmee Google je pagina indexeert. Zorg er dus voor dat de URL beschrijft waar je pagina over gaat en laat je zoekwoord hierin terugkomen. Gebruik hierbij geen overbodige tekens of een onlogische opbouw.

4. Opbouw tekst

Verdeel je tekst in hapklare brokken, zodat de lezer snel kan scannen. Om het indexeren voor Google gemakkelijk te maken is het aan te raden gebruik te maken van de juiste heading tags in je website. Headings zijn de zogenaamde H1 tot en met H6 tags. H1 is de belangrijkste, waarna iedere andere heading tag steeds minder belangrijk wordt. H1 gebruik je voor je paginatitel, H2 voor tussenkoppen en H3 voor subkoppen. Bijvoorbeeld:
H1 – Apen
H2 – Leefomgeving apen
H3 – Huisvesting
H3 – Voedsel
H2 – Soorten apen
H3 – Dwergzijdeapen
H3 – Stompneusapen
Belangrijk is dat iedere pagina op je website op deze manier ingericht is. Per pagina is één H1 toegestaan. Let wel op dat je niet overal headings neerzet, doe het alleen bij essentiële titels. Ook mogen er geen links naar andere pagina’s in een heading staan. Dit leidt namelijk de zoekmachine van de pagina vandaan.

5. Gebruik afbeeldingen

Plaats afbeeldingen bij je tekst. Zorg ervoor dat je een beschrijvende Image ALT tekst toevoegt. Belangrijk is dat in deze ALT tekst het zoekwoord wordt meegenomen. De ALT tekst is tevens de tekst die wordt weergegeven wanneer afbeeldingen niet worden geladen of wanneer je met je cursor over de afbeelding gaat. Het goed invullen hiervan is dus geen overbodige luxe. Let op dat de afbeeldingen niet te groot zijn, dat zorgt er namelijk voor dat de foto’s traag worden ingeladen. Verklein – indien nodig – afbeeldingen tot maximaal 800 px breed.

6. Technische optimalisatie

Naast bovenstaande punten zijn er enkele technische optimalisaties die van invloed kunnen zijn op de SEO prestaties van je website.

7. Local SEO

Local SEO gaat over lokaal goed vindbaar zijn in zoekmachines. Hierbij richt je je specifiek op het verbeteren van de vindbaarheid in jouw omgeving. Google gebruikt jouw locatie namelijk om een zo’n relevant mogelijk zoekresultaat te tonen. Lees hier de checklist over lokale SEO én hoe jij het kunt inzetten.

Ben jij lokaal vindbaar?

SEO tool

Bovenstaande punten kun je gemakkelijk doorvoeren en checken door middel van een SEO tool. Gebruik je WordPress? Dan kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld gebruik te maken van YOAST SEO. Deze plugin geeft overzichtelijk aan of je op de goede weg bent met betrekking tot meta titel, metatekst, meta omschrijving, aantal woorden, lengte van de zinnen et cetera.

Snelheid website

Een belangrijk onderdeel voor de SEO score is de snelheid van de website. Ideaal is om de website binnen 1 seconde geladen te hebben. Is dit bij jou niet het geval? Dan kunnen onder andere de volgende punten worden doorgevoerd:

  • Samenvoegen Javascript bestanden
    JavaScript wordt gebruikt voor animaties en bijvoorbeeld fotogallerijen. Dit zijn vaak allemaal losse bestanden die stuk voor stuk moeten worden ingeladen. Dit kost laadtijd. Door het samenvoegen van deze bestanden wordt de laadtijd aanzienlijk sneller.
  • Samenvoegen CSS bestanden
    CSS bestanden worden gebruikt voor het stijlen van de website. De kleuren, vormen en lettertypen worden hier onder andere in bepaald. Dit zijn vaak allemaal losse bestanden die stuk voor stuk moeten worden ingeladen. Dit kost laadtijd. Door het samenvoegen van deze bestanden wordt de laadtijd aanzienlijk sneller.
  • Expire headers
    Met Expire Headers geef je voor de webbrowser aan hoe lang een bepaalde bestand opgeslagen mag worden in zijn cache. Bezoek je de site dan later nog een keer, dan kan de webbrowser deze bestanden uit de cache halen in plaats van het bestand weer opnieuw te downloaden.

Beveiliging

Zoekmachines hechten veel waarde aan de veiligheid van een website. Websites die door middel van SSL beveiligd zijn (Die het slotje en https:// protocol gebruiken) worden daarom hoger aangeschreven.

Hulp nodig?

Heb je na het lezen van bovenstaande regels nog vragen of zie je het toch niet helemaal zitten om zelf aan de slag te gaan met SEO? Wij zorgen voor een betere online vindbaarheid voor jouw bedrijf. Deze klanten gingen je al voor.

Kennismaken?

P.s. per 1 juli 2023 verdwijnt de ‘oude’ Google Universal Analytics. Vergeet niet om nu alvast over te stappen naar Google Analytics 4. Lees hier hoe je overstapt naar Google Analytics 4.